USA. Nowy tryb AI firmy Google drastycznie zmniejsza ruch na stronach wydawców

USA. Nowy tryb AI firmy Google drastycznie zmniejsza ruch na stronach wydawców

Nowy tryb AI firmy Google ogranicza liczbę źródeł wyświetlanych w wynikach wyszukiwania i utrudnia użytkownikom pogłębianie wiedzy na dany temat – wynika z analizy jako przeprowadził brytyjski serwis Press Gazette. Nowa funkcja, udostępniona 20 maja wszystkim użytkownikom w USA. Koncern Google zapowiedział: – W ciągu najbliższych tygodni w wyszukiwarce i pasku wyszukiwania w aplikacji Google pojawi się nowa zakładka trybu AI.

Tryb AI, prezentowany jako zakładka w wyszukiwarce Google dla użytkowników w Stanach Zjednoczonych (wdrożenie w kolejnych krajach jest już planowane), działa podobnie jak wyszukiwarki oparte na sztucznej inteligencji, takie jak Perplexity, oferując długie, pisemne odpowiedzi na zapytania wraz z linkami do stron wydawców w pasku bocznym po prawej stronie. Złożone zapytania internautów są dzielone na wiele wyszukiwań, co pozwala Google na przedstawienie szczegółowych wyjaśnień w tekście wygenerowanym przez sztuczną inteligencję.

Jak podaje agencja Bloomberg zdaniem, szefowej Google Search, Liz Reid, umożliwienie wydawcom rezygnacji z tej funkcji spowodowałoby „ogromne komplikacje”. Wzrost popularności narzędzi Google takich jak AI Overviews zbiegł się w czasie z 27-procentowym spadkiem ruchu w ciągu roku w 500 największych wydawnictwach na świecie, według danych Similarweb.

Pojawienie się trybu AI może mieć egzystencjalne znaczenie dla wydawców na świecie, ostrzega ekspert SEO Mark Kember, dyrektor ds. treści w Onebite. – Jak te publikacje przetrwają, jeśli AI wyeliminuje ich modele biznesowe? Tradycyjne podejście oparte na reklamach umiera, o ile już nie umarło.

Zdaniem Danielle Coffey, dyrektor generalnej i prezes News/Media Alliance, stowarzyszenia branżowego zrzeszającego wydawców w USA: – Linki były ostatnią zaletą wyszukiwarek, która zapewniała wydawcom ruch i przychody. Teraz Google po prostu przejmuje treści siłą i wykorzystuje je bez żadnej rekompensaty, co jest definicją kradzieży. (…). Wydawcy nie mają możliwości rezygnacji z trybu AI bez rezygnacji z pojawiania się w wyszukiwarce Google, co w praktyce oznacza, że są zmuszeni zgodzić się na pojawianie się w trybie AI. (…)

Źródło https://pressgazette.co.uk/