Kanada. Google i FB znów grożą wycofaniem wiadomości wydawców ze swoich platform

Kanada. Google i FB znów grożą wycofaniem wiadomości wydawców ze swoich platform

Koncern Alphabet (właściciel wyszukiwarki Google) oraz Meta (Facebook) ponownie rozważają wycofanie dostępu do artykułów prasowych w Kanadzie. Te zapowiedzi pojawiają się na wypadek uchwalenia przepisów zmuszające cyfrowe platformy do płacenia wydawcom wiadomości. Proponowane przepisy (określane jako C-18) zmusiłyby platformy takie jak Google Alphabet Inc. i Meta Platforms do negocjowania umów handlowych i płacenia kanadyjskim wydawcom wiadomości za ich treści.

– Niestety, C-18 nie będzie zachęcać do kontynuacji lub rozszerzenia umów licencyjnych wydawców, jak to jest w zamierzeniu. I może zagrozić obecnym produktom, usługom i inwestycjom, które przynoszą korzyści ekosystemowi wiadomości i wszystkim Kanadyjczykom – powiedział Richard Gingras, wiceprezes Google ds. wiadomości komentując prace tamtejszego parlamentu.

W Kanadzie koncern Google ma już umowy z 150 wydawcami wiadomości obejmujące program Google News Showcase, ale ich warunki finansowe nigdy nie zostały ujawnione. Google zapowiedział wcześniej, że rozważa wycofanie wiadomości wydawców ze swoich produktów, w tym Google Search, w odpowiedzi na nową ustawę. Także Facebook (należący do koncernu Meta) potwierdził, że planuje zrobić to samo, jeśli nowe ustawodawstwo przejdzie bez zmian.

Kanadyjski senat proceduje obecnie ustawę C-18, która wymagałaby od firm Big Tech, które „udostępniają treści informacyjne” zawierania umów handlowych z kanadyjskimi wydawcami wiadomości. Jeśli Google i Meta przestaną udostępniać treści newsowe, ustawa nie miałaby zastosowania.

Źródło https://nationalpost.com