Google pozwany przez największego wydawcę prasy w USA

Google pozwany przez największego wydawcę prasy w USA

Największy wydawca prasowy w USA pozwał koncern Alphabet, właściciela wyszukiwarki Google, za stosownie monopolistycznych praktyk na rynku reklamy cyfrowej. Kilka dni wcześniej amerykańska senacka Komisja Sądownictwa przyjęła przepisy dające wydawcom w USA prawo do wspólnego negocjowania z Meta, Google i innymi platformami cyfrowymi większego udziału w przychodach z reklam online.

Koncern Gannett, wydawca m.in. dziennika „USA Today” oraz ponad 200 lokalnych tygodników, złożył pozew w sądzie federalnym w Nowym Jorku i domaga się odszkodowania. Kwoty pozwu nie podano. Wiceprezes Google ds. globalnych reklam Dan Taylor w wypowiedzi dla CNN podkreślał, że twierdzenia zawarte w pozwie „są po prostu błędne”.

Gannett argumentuje, że Google w monopolistyczny sposób kontroluje sposób, w jaki wydawcy kupują i sprzedają reklamy online. Michael Reed, prezes i dyrektor generalny Gannett, przekazał w oświadczeniu, że dominacja Google w odbywa się kosztem wydawców i czytelników. – Wykażemy przed sądem, że wydawcy decydujący się na korzystanie z narzędzi Google, są zmuszeni oddawać koncernowi „zdecydowaną większość przychodów” z reklam – dodaje Reed.

Kilka dni wcześniej senacka Komisja Sądownictwa przyjęła przepisy (zgłoszone przez demokratyczną senator z Minnesoty Amy Klobuchar i republikańskiego senatora z Luizjany John Kennedy), które dałyby organizacjom informacyjnym prawo do wspólnego negocjowania z Meta, Google i innymi platformami większego udziału w przychodach z reklam online.Ustawodawstwo stworzyłoby wyłączenie antymonopolowe umożliwiające nadawcom radiowym i telewizyjnym, a także małym serwisom informacyjnym zatrudniającym mniej niż 1500 pracowników, „zjednoczenie się” i powstrzymanie upadku lokalnego dziennikarstwa w miastach i stanach w całym kraju.