Australia. Koncern Meta zaprzestanie na Facebooku obsługi zakładki promującej wiadomości od wydawców

Australia. Koncern Meta zaprzestanie na Facebooku obsługi zakładki promującej wiadomości od wydawców

Koncern Meta Platforms, właściciel Facebooka mimo wcześniejszych ustaleń przestanie płacić australijskim wydawcom za wiadomości pojawiające się na Facebooku w kanale News. Australia jako pierwsza wprowadziła jeszcze w 2021 r. ustawowy obowiązek honorowania praw twórców przez wielkie koncerny technologiczne. Wydawcy i rządy wielu krajów – w tym Australia – argumentują, że Facebook i Google czerpią korzyści z przychodów z reklam. Największe australijskie media ostro skrytykowały decyzję amerykańskiego BigTech-u, nazywając ją atakiem na branżę medialną.

Amerykański firma ogranicza promocję wiadomości i treści politycznych i twierdzi, że linki do wiadomości stanowią obecnie ułamek kanałów w serwisie Facebook. – Jak już wcześniej informowaliśmy w 2023 roku, wiadomości stanowią mniej niż 3 procent tego, co ludzie na całym świecie widzą w swoim kanale na Facebooku i stanowią niewielką część doświadczenia Facebooka dla zdecydowanej większości ludzi – podała firma Meta w swoim wpisie na blogu. Meta Platforms, właściciel Facebooka, ogłosił w piątek 1 marca, że nie będzie renegocjować nowych umów w ramach kodeksu negocjacyjnego dla mediów informacyjnych, co według australijskich wydawców kosztowałoby ich miliony dolarów rocznie i prawdopodobnie wpłynie na lokalne miejsca pracy.

Facebook zaprzestanie obsługi zakładki promującej wiadomości z Australii i Stanów Zjednoczonych – oznajmił koncern w oświadczeniu, dodając, że już w 2023 r. usunął taką zakładkę w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech. – Pomysł, że jedna firma może czerpać zyski z inwestycji innych, nie tylko inwestycji w kapitał, ale w ludzi, w dziennikarstwo, jest niesprawiedliwy – powiedział w reakcji na taką decyzję koncernu Meta Anthony Albanese, premier Australii.

Rząd Australii zwróci się do Departamentu Skarbu i Australijskiej Komisji ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) o wytyczne w sprawie kolejnych kroków. Według szacunków ACCC łączna wartość umów medialnych zawartych przez Google i Meta była warta około 200 milionów australijskich dolarów rocznie dla firm medialnych, z czego dwie trzecie pochodziło od Google, a jedna trzecia, czyli około 66 milionów dolarów, właśnie od Mety.

Zgodnie z obowiązującą w tym kraju ustawą z 2021 r. rząd musi zdecydować, czy wyznaczy mediatora, który ustali opłaty dla Meta i nałoży na amerykańską firmę karę w przypadku braku ewentualnej woli współpracy. Większość umów koncernu Meta z australijskimi wygasa w 2024 r.

Źródło https://www.smh.com.au/business