Australia. Facebook podpisał umowy licencyjne, ale nie ze wszystkimi firmami medialnymi

Australia. Facebook podpisał umowy licencyjne, ale nie ze wszystkimi firmami medialnymi

Facebook podpisał umowy licencyjne z australijskimi firmami medialnymi, ale nie ze wszystkimi najważniejszymi graczami na tamtejszym rynku – podała agencja Reuters. Amerykański gigant social mediowy zakończył negocjowanie umów licencyjnych po zaledwie 6 miesiącach od uchwalenia prawa, które miało zmusić cyfrowe platformy technologiczne do płacenia za treści informacyjne na terenie Australii.

W Australii obowiązuje prawo, zgodnie z którym rząd może ustalać opłaty, jeśli negocjacje między gigantami technologicznymi a dostawcami informacji zawiodą. Facebook ogłosił podpisanie umowy z większością największych serwisów informacyjnych w Australii (m.in. News Corp i Australian Broadcasting Cor), ale np. nadawca telewizyjny SBS i mniejsi wydawcy nie zostali objęci taką umową. Regionalny szef partnerstw informacyjnych Facebooka, Andrew Hunter, przekazał w mailu do wydawców z Australii, że zawarł umowy, w ramach których będzie płacił australijskim firmom za treści na nowo uruchomionym kanale „Facebook News”.

Wydawcy mają na razie niewielkie możliwości odwołania, czekają, aż rząd dokona zapowiadanego przeglądu tego prawa w przyszłym roku. Rzecznik Special Broadcasting Service (SBS), jednego z pięciu australijskich ogólnokrajowych nadawców powiedział, że Facebook odmówił przystąpienia do negocjacji mimo podejmowanych przez wiele miesięcy prób. SBS nie kryje zaskoczenia, tym bardziej, że firma zawarła skuteczną umowę z Google.  – Decyzja ta jest sprzeczna z zamiarem rządu wspierania dziennikarstwa interesu publicznego – powiedział rzecznik SBS w oświadczeniu.

Źródło https://www.reuters.com