W tegorocznym konkursie WAN-IFRA Digital Media Awards nadesłano 674 projektów z całego świata. W poniedziałek wieczorem w Krakowie, podczas odbywającego się w tym mieście Światowego Stowarzyszenia Wydawców Prasy (WAN-IFRA), wręczono nagrody projektom, które pokazują, w jaki sposób wydawcy wykorzystują narzędzia cyfrowe do ulepszania dziennikarstwa i angażowania odbiorców. Izba Wydawców Prasy jest partnerem w organizacji krakowskiego Kongresu, a w jego obradach uczestniczy delegacja Zarządu IWP.
Jak podkreślał Vincent Peyrègne, dyrektor generalny WAN-IFRA: – Zwycięzcy są żywym dowodem na to, że profesjonalne organizacje informacyjne zyskują na znaczeniu. Nie brakuje innowacji w dziedzinie wiadomości i wiele można się nauczyć z tych inspirujących projektów.
Nagrody Digital Media Awards 2025
Najlepsze wykorzystanie sztucznej inteligencji w redakcji
La Nación, Argentyna – Así nos habló Milei: 9 trucos del relato libertario para construir un nuevo sentido común
W ramach śledztwa wykorzystano sztuczną inteligencję do analizy 142 przemówień prezydenta Javiera Milei, oferując szczegółowy wgląd w jego pierwszy rok urzędowania.
Najlepsza wizualizacja danych
Reuters, Wielka Brytania – Budynki owinięte gazem
Agencja Reuters zbadała tragiczny pożar wieżowca w Walencji, wykorzystując wizualizacje 3D, analizy ekspertów i symulacje, by zbadać rolę łatwopalnej okładziny i zwrócić uwagę na istniejące zagrożenia dla bezpieczeństwa.
Najlepsza strona internetowa lub platforma cyfrowa w kategorii wiadomości
Frankfurter Allgemeine Zeitung, Niemcy — FAZ.NET Relaunch
Przeprojektowana strona FAZ.NET wprowadziła spersonalizowane treści, dynamiczny paywall i dostosowywanie w czasie rzeczywistym, co znacznie zwiększyło zaangażowanie użytkowników i liczbę subskrypcji.
Najlepszy newsletter
The Telegraph, Wielka Brytania – Jak zostać milionerem
Sześciotygodniowa seria artykułów poświęcona finansom osobistym, zawierająca praktyczne porady dotyczące budżetu, inwestycji, emerytur i podatków. Seria, charakteryzująca się interaktywnością i udziałem dziennikarzy, została uruchomiona w okresie niepewności gospodarczej w Wielkiej Brytanii i wzmocniła zaufanie odbiorców.
Najlepszy projekt w zakresie cyfrowych subskrypcji lub przychodów z czytelników
South China Morning Post, Hongkong – SCMP Plus
Uruchomiony w czerwcu 2024 r. serwis SCMP Plus oferuje ekskluzywne treści dotyczące Chin, skutecznie przyciągając i zatrzymując wartościowych odbiorców, wśród których znajdują się liderzy biznesowi i czytelnicy z całego świata.
Najlepsze wykorzystanie sztucznej inteligencji w strategii przychodów
United Daily News, Tajwan – Potrójny wpływ sztucznej inteligencji
Dzięki integracji sztucznej inteligencji z reklamą, procesami redakcyjnymi i zaangażowaniem platformy, United Daily News osiągnęło znaczną poprawę współczynnika klikalności, konwersji i interakcji użytkowników.
Najlepszy projekt dotyczący weryfikacji faktów
Chequeado, Argentyna – Promesas Chequeadas
Projekt śledzi obietnice wyborcze prezydenta Javiera Milei, docierając do ponad miliona osób w pierwszym tygodniu i stając się ważnym narzędziem kontroli.
Najlepsze wykorzystanie wideo
Verdens Gang (VG), Norwegia – Rewolucja wideo VG
VG na nowo zdefiniowało relacje z wyborów w Stanach Zjednoczonych dzięki interaktywnym transmisjom na żywo zoptymalizowanym pod kątem urządzeń mobilnych, co spowodowało 500-procentowy wzrost liczby wyświetleń filmów i znaczny wzrost popularności wśród młodszych odbiorców.
Najlepszy projekt w kategorii zaangażowania odbiorców
Grupo El Comercio, Peru – Premios Somos 2024
Interaktywna kampania głosowania poświęcona peruwiańskiej gastronomii przyniosła 51.000 nowych rejestracji użytkowników i 200-procentowy wzrost zaangażowania.
Najlepszy innowacyjny produkt cyfrowy
Daily Maverick, Republika Południowej Afryki – Manifesto MAYHEM!
Platforma z elementami gry, która zamienia manifesty polityczne w karty kolekcjonerskie, dzięki czemu kluczowe obietnice wyborcze stają się bardziej dostępne, zwłaszcza dla młodych wyborców.
Najlepszy produkt lub inicjatywa w dziedzinie reklamy cyfrowej
The Hindu, Indie – The Hindu Made of Chennai
Z okazji 385. rocznicy powstania Chennai 40-dniowa kampania na wielu platformach połączyła kulturę, społeczność i rozrywkę, aby pogłębić więź z odbiorcami.
Najlepsze wykorzystanie audio lub podcastu
Podium Podcast: PRISA MEDIA, Chile — Necesito Poder Respirar: La Vida de Jorge González
Ten wciągający podcast łączył rzadkie nagrania, osobiste wywiady i oryginalną muzykę, aby opowiedzieć historię chilijskiej ikony muzyki Jorge Gonzáleza. Znalazł się na szczycie list przebojów Spotify i w pierwszym miesiącu odtworzono go ponad 700.000 razy.
Więcej informacji o zwycięzcach i ich projektach można pod tym linkiem