Podczas kongresu w Krakowie wręczono nagrody WAN-IFRA Digital Media Awards

Podczas kongresu w Krakowie wręczono nagrody WAN-IFRA Digital Media Awards

W tegorocznym konkursie WAN-IFRA Digital Media Awards nadesłano 674 projektów z całego świata. W poniedziałek wieczorem w Krakowie, podczas odbywającego się w tym mieście Światowego Stowarzyszenia Wydawców Prasy (WAN-IFRA), wręczono nagrody projektom, które pokazują, w jaki sposób wydawcy wykorzystują narzędzia cyfrowe do ulepszania dziennikarstwa i angażowania odbiorców. Izba Wydawców Prasy jest partnerem w organizacji krakowskiego Kongresu, a w jego obradach uczestniczy delegacja Zarządu IWP.

Jak podkreślał Vincent Peyrègne, dyrektor generalny WAN-IFRA: – Zwycięzcy są żywym dowodem na to, że profesjonalne organizacje informacyjne zyskują na znaczeniu. Nie brakuje innowacji w dziedzinie wiadomości i wiele można się nauczyć z tych inspirujących projektów.

Nagrody Digital Media Awards 2025

Najlepsze wykorzystanie sztucznej inteligencji w redakcji

La Nación, Argentyna – Así nos habló Milei: 9 trucos del relato libertario para construir un nuevo sentido común
W ramach śledztwa wykorzystano sztuczną inteligencję do analizy 142 przemówień prezydenta Javiera Milei, oferując szczegółowy wgląd w jego pierwszy rok urzędowania.

Najlepsza wizualizacja danych
Reuters, Wielka Brytania – Budynki owinięte gazem

Agencja Reuters zbadała tragiczny pożar wieżowca w Walencji, wykorzystując wizualizacje 3D, analizy ekspertów i symulacje, by zbadać rolę łatwopalnej okładziny i zwrócić uwagę na istniejące zagrożenia dla bezpieczeństwa.

Najlepsza strona internetowa lub platforma cyfrowa w kategorii wiadomości
Frankfurter Allgemeine Zeitung, Niemcy — FAZ.NET Relaunch

Przeprojektowana strona FAZ.NET wprowadziła spersonalizowane treści, dynamiczny paywall i dostosowywanie w czasie rzeczywistym, co znacznie zwiększyło zaangażowanie użytkowników i liczbę subskrypcji.

Najlepszy newsletter
The Telegraph, Wielka Brytania – Jak zostać milionerem

Sześciotygodniowa seria artykułów poświęcona finansom osobistym, zawierająca praktyczne porady dotyczące budżetu, inwestycji, emerytur i podatków. Seria, charakteryzująca się interaktywnością i udziałem dziennikarzy, została uruchomiona w okresie niepewności gospodarczej w Wielkiej Brytanii i wzmocniła zaufanie odbiorców.

Najlepszy projekt w zakresie cyfrowych subskrypcji lub przychodów z czytelników
South China Morning Post, Hongkong – SCMP Plus

Uruchomiony w czerwcu 2024 r. serwis SCMP Plus oferuje ekskluzywne treści dotyczące Chin, skutecznie przyciągając i zatrzymując wartościowych odbiorców, wśród których znajdują się liderzy biznesowi i czytelnicy z całego świata.

Najlepsze wykorzystanie sztucznej inteligencji w strategii przychodów
United Daily News, Tajwan – Potrójny wpływ sztucznej inteligencji

Dzięki integracji sztucznej inteligencji z reklamą, procesami redakcyjnymi i zaangażowaniem platformy, United Daily News osiągnęło znaczną poprawę współczynnika klikalności, konwersji i interakcji użytkowników.

Najlepszy projekt dotyczący weryfikacji faktów
Chequeado, Argentyna – Promesas Chequeadas

Projekt śledzi obietnice wyborcze prezydenta Javiera Milei, docierając do ponad miliona osób w pierwszym tygodniu i stając się ważnym narzędziem kontroli.

Najlepsze wykorzystanie wideo
Verdens Gang (VG), Norwegia – Rewolucja wideo VG

VG na nowo zdefiniowało relacje z wyborów w Stanach Zjednoczonych dzięki interaktywnym transmisjom na żywo zoptymalizowanym pod kątem urządzeń mobilnych, co spowodowało 500-procentowy wzrost liczby wyświetleń filmów i znaczny wzrost popularności wśród młodszych odbiorców.

Najlepszy projekt w kategorii zaangażowania odbiorców
Grupo El Comercio, Peru – Premios Somos 2024

Interaktywna kampania głosowania poświęcona peruwiańskiej gastronomii przyniosła 51.000 nowych rejestracji użytkowników i 200-procentowy wzrost zaangażowania.

Najlepszy innowacyjny produkt cyfrowy
Daily Maverick, Republika Południowej Afryki – Manifesto MAYHEM!

Platforma z elementami gry, która zamienia manifesty polityczne w karty kolekcjonerskie, dzięki czemu kluczowe obietnice wyborcze stają się bardziej dostępne, zwłaszcza dla młodych wyborców.

Najlepszy produkt lub inicjatywa w dziedzinie reklamy cyfrowej
The Hindu, Indie – The Hindu Made of Chennai

Z okazji 385. rocznicy powstania Chennai 40-dniowa kampania na wielu platformach połączyła kulturę, społeczność i rozrywkę, aby pogłębić więź z odbiorcami.

Najlepsze wykorzystanie audio lub podcastu
Podium Podcast: PRISA MEDIA, Chile — Necesito Poder Respirar: La Vida de Jorge González

Ten wciągający podcast łączył rzadkie nagrania, osobiste wywiady i oryginalną muzykę, aby opowiedzieć historię chilijskiej ikony muzyki Jorge Gonzáleza. Znalazł się na szczycie list przebojów Spotify i w pierwszym miesiącu odtworzono go ponad 700.000 razy.

Więcej informacji o zwycięzcach i ich projektach można pod tym linkiem