Firma doradcza ds. ekonomii behawioralnej FehrAdvice & Partners przedstawiła 11 czerwca wyniki badania, które określa wartość ekonomiczną treści dziennikarskich dla Google na rynku w Niemczech. Badanie określa wartość treści dziennikarskich dla Google w Niemczech na 3,2 mld euro, a uczciwy udział w tym samych mediów wynosi około 1,3 mld euro rocznie.
Wyniki badania FehrAdvice & Partners opierają się na internetowym eksperymencie z 1240 ankietowanymi z Niemiec. Metodologia została już z powodzeniem zastosowana w Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Polsce – firma FehrAdvice & Partners zamiast opinii mierzy prawdziwe zachowanie.
- 73 73% użytkowników: preferuje wyniki wyszukiwania zawierające treści dziennikarskie
- W przypadku braku treści dziennikarskich w wyszukiwarce Google, subiektywna percepcja wyników zmienia się. Użytkownicy postrzegają wyszukiwanie bez treści dziennikarskich jako znacznie mniej kompletne (–66,7%), aktualne (–56,1%), orientujące (–51,4%), wiarygodne (–50,6%), wysokiej jakości (–46,9%) i niezależne (–40,4%)
- Użytkownicy: są skłonni zapłacić około 24% więcej za Google z treściami medialnymi
- Użytkownicy, którzy doświadczyli wyników wyszukiwarki Google bez dziennikarskich mediów, oceniają wynik o 17, 2% gorzej
- Bez dziennikarskich treści medialnych użytkownicy w eksperymencie stwierdzili, że chcą częściej klikać bezpośrednio na dziennikarskie strony medialne (+48,5%) częściej w przypadku zapytania wyszukiwania.
Uczestnicy badania zostali losowo podzieleni na dwie grupy: jedna z wersją Google z treściami dziennikarskimi i druga bez tychże treści. Otrzymali realistyczne zadania wyszukiwawcze dotyczące tematów takich jak „Donald Trump i Ukraina”, „Formuła 1” czy „iPhone 16”. Następnie systematycznie zebrano dane dotyczące korzystania, preferencji, satysfakcji, gotowości do płacenia i przyszłego zachowania wyszukującego.
– Nasze badanie wykorzystuje zaawansowane behawioralne metody ekonomiczne do pomiaru rzeczywistej wartości treści dziennikarskich dla Google – mówi Alexis Johann, dyrektor zarządzający FehrAdvice i współautor badania. – Obserwujemy zachowania użytkowników w rzeczywistych sytuacjach decyzyjnych – z wyraźnymi efektami na rzecz treści dziennikarskich.
Google osiągnął w 2024 r. w Niemczech około 8 mld euro przychodu z płatnych wyszukiwań. Około 55% zapytań dotyczy informacji, a 73% użytkowników preferuje treści medialne. W ten sposób powstaje ekonomiczna wartość całkowita treści dziennikarskich w wysokości około 3,2 mld euro – a sprawiedliwy udział dla mediów wynosi zatem ok. 1,3 miliarda euro rocznie.
Źródło https://fehradvice.com/blog