Dominacja Google, Meta i Amazon na rynku reklamy internetowej w Kanadzie może zagrażać prywatności obywateli i bezpieczeństwu państwa – ostrzega raport Canadian Anti-Monopoly Project (CAMP). Wartość rynku reklam online w Kanadzie przekracza 16 mld dolarów rocznie, a Google i Meta kontrolują ok. 75% tego rynku, Amazon – ponad 14%. Według CAMP, przewaga tych firm oznacza nie tylko kontrolę nad reklamą, ale także nad danymi milionów użytkowników.
Firmy te uzyskują dostęp do szczegółowych informacji o konsumentach: finansach, lokalizacji, zdrowiu i życiu prywatnym. Dane te mogą być wykorzystywane nie tylko do marketingu, ale również do dezinformacji, szpiegostwa czy operacji wywiadowczych. Pracodawcy mogą kupować dane o pracownikach, a zagraniczne służby wywiadowcze pozyskiwać informacje o osobach zatrudnionych w administracji państwowej, co stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa kraju.
Każda wizyta użytkownika uruchamia zautomatyzowane aukcje reklamowe, gdzie dane osobowe są „paliwem” tych aukcji. Pakiety danych zawierają m.in. lokalizację, historię przeglądania, identyfikatory sieciowe oraz inne szczegóły, umożliwiające tworzenie szczegółowych profili użytkowników.
CAMP apeluje o przełamanie dominacji największych firm, wzmocnienie przepisów dotyczących prywatności oraz wyposażenie regulatorów w skuteczne narzędzia nadzoru.
Źródło https://antimonopoly.ca