Brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) potwierdził w piątek, 10 października, że spełnione zostały wymogi prawne pozwalające na przyznanie Google statusu rynku strategicznego (SMS) w zakresie wyszukiwania i usług reklamowych w wyszukiwarce. Decyzja ma zmusić Google do wprowadzenia zmian w swoich kluczowych usługach w Wielkiej Brytanii, by zwiększyć konkurencyjność na tym rynku.
Nowy brytyjski system konkurencji na rynkach cyfrowych wszedł w życie 1 stycznia 2025 r., umożliwiając CMA podejmowanie ukierunkowanych działań w celu poprawy konkurencji na rynkach cyfrowych, pomagając stymulować innowacje, inwestycje i wzrost w całej brytyjskiej gospodarce;
– Google utrzymuje strategiczną pozycję w sektorze wyszukiwania i reklamy w wyszukiwarkach – ponad 90% wyszukiwań w Wielkiej Brytanii odbywa się na jego platformie. – powiedział Will Hayter, dyrektor wykonawczy CMA ds. rynków cyfrowych.
CMA opublikowała też od razu listę potencjalnych rozwiązań, które Google powinien wdrożyć. Są to m.in.:
– zapewnienie uczciwych zasad indeksowania firm pojawiających się w wyszukiwarce Google;
– większa przejrzystość i kontrola dla wydawców w zakresie treści, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania;
– umożliwienie użytkownikom uzyskania dostępu do różnych wyszukiwarek;
– możliwość przenoszenia danych wyszukiwania w celu wspierania innowacji w nowych produktach i usługach.
Status SMS dla Google obejmuje kanał Google „Discover” i stronę wyników „Top Stories” oraz zakładkę wiadomości. Nie obejmuje natomiast oddzielnej aplikacji Google News.
Źródło https://www.gov.uk