Jak sztuczna inteligencja widzi przyszłość prasy?

Jak sztuczna inteligencja widzi przyszłość prasy?

Słynny już chatbot AI ChatGPT kilka dni temu został poproszony o napisanie artykułu prasowego o przyszłości prasy w Polsce. Na potrzeby serwisu Wirtualne Media sztuczna inteligencja przewiduje, że: „Aby przetrwać i prosperować, media będą musiały znaleźć sposób na przyciągnięcie i utrzymanie czytelników, oferując im wysokiej jakości treści, które są interesujące, aktualne i wartościowe”. Niemal jednocześnie Bogusław Chrabota, redaktor naczelny dziennika „Rzeczpospolita” w swoim felietonie w magazynie Plus Minus” napisał: „To prasa jest najczęściej cytowanym medium, bijąc w tej dziedzinie na łeb radio, telewizję i internet. Dlatego głęboko wierzę, że przetrwamy – twierdzi Chrabota. – Ludzie wierzą nam bardziej niż serwisom telewizyjnym. Czytają nas dokładniej, uważniej, lepiej zapamiętują nasze treści. Właśnie dzięki temu przeżyjemy (…) bo prasa, mimo iż rzekomo w odwrocie, daje to, czego często nie mogą zaoferować inne media; jakość, precyzję researchu, głębię refleksji. Wie o tym czytelnik na całym świecie.”

Sztuczna inteligencja przewiduje także, że przyszłość prasy w Polsce będzie „zależeć od tego, jak media poradzą sobie z wyzwaniami, takimi jak zmiana modelu biznesowego i konkurencja z innymi źródłami informacji, takimi jak serwisy społecznościowe i inne platformy online. Aby przetrwać i prosperować, media będą musiały znaleźć sposób na przyciągnięcie i utrzymanie czytelników, oferując im wysokiej jakości treści, które są interesujące, aktualne i wartościowe. Pomimo wszystkich tych wyzwań, prasa w Polsce ma jeszcze wiele do zaoferowania i może odgrywać ważną rolę w kształtowaniu opinii publicznej i edukowaniu ludzi o ważnych kwestiach.”

Redaktor Bogusław Chrabota w swoim felieton dostrzega, że: „jakość prasowego newsa, mimo kurczącego się rynku, wciąż wygrywa. To prasa jest najczęściej cytowanym medium, bijąc w tej dziedzinie na łeb radio, telewizję i internet. I red. Chrabota kończy swój felieton pisząc: „Nasza szansa to subskrypcja online. I o cokolwiek mogę na początku roku Was sprosić, to o to, byście o nas pamiętali. Nie ma i nie będzie w świecie mediów ważniejszych strażników demokracji niż prasa.”