Nowe badanie Uniwersytetu Maryland wykazało, że już 9 procent artykułów opublikowanych latem 2025 r. w amerykańskich gazetach zawiera przynajmniej fragmenty wygenerowane przez AI. Zespół badawczy z University of Maryland przeanalizował 186 tys. artykułów online pochodzących z 1,5 tysiąca amerykańskich gazet.
Badanie, oparte na analizie prowadzonej z pomocą narzędzia opracowanego przez Pangram Labs, wykazało, że użycie AI w opublikowanych artykułach jest rzadko ujawniane publicznie oraz, że znacznie częściej dochodzi do takich sytuacji w mniejszych lokalnych redakcjach niż w dużych amerykańskich gazetach. Tylko 1,7% artykułów w gazetach o nakładzie przekraczającym 100.000 było częściowo lub w pełni generowanych przez AI, w mniejszych 9,3% zawierało taką zawartość.
Najwyższy odsetek dotyczył jednak sekcji opinii w tytułach, takich jak „The New York Times”, „The Washington Post” i „The Wall Street Journal”. W tych sekcjach prawdopodobieństwo użycia AI było ponad sześciokrotnie wyższe niż w klasycznych tekstach informacyjnych.
Jak zwracają uwagę autorzy badania, w zdecydowanej większości przypadków czytelnicy nie zostali poinformowani, że czytają teksty z treściami wygenerowanymi przez AI i ostrzegają, że brak transparentności może w dłuższej perspektywie podważyć zaufanie do mediów. Zespół przeanalizował 100 artykułów oznaczonych do wykorzystania przez AI przez system Pangram i stwierdził, że tylko w 5 ujawniono stosowanie AI, a tylko 7 gazet miało jakiekolwiek publiczne zasady dotyczące korzystania z AI,
Brak takich oznaczeń może mieć poważne konsekwencje dla wiarygodności redakcji i całej branży. Zaufanie odbiorców do mediów opiera się bowiem na przejrzystości i autentyczności – a nieujawnione wykorzystanie AI podważa oba te elementy – twierdzą autorzy raportu.
Źródło: https://today.umd.edu
