Badania BBC: Asystenci AI fałszywie streszczają treść wiadomości aż w 45% przypadków

Badania BBC: Asystenci AI fałszywie streszczają treść wiadomości aż w 45% przypadków

Najnowsze badania BBC, przeprowadzone w 18 krajach (nie ma Polski) i 14 językach, wykazały, że asystenci AI (czyli duże modele językowe LLM) w 45% przypadków fałszywie streszczają treść wiadomości, niezależnie od języka w jakim to się dzieje. Międzynarodowe badania zostały skoordynowane przez Europejską Unię Nadawców (EBU) i przeprowadzone przez BBC. Główne wnioski z badania:

  • 45% wszystkich odpowiedzi AI zawierało co najmniej jedną istotną nieścisłość
  • 31% odpowiedzi wykazywało poważne problemy z podaniem źródła – brakujące, wprowadzające w błąd lub nieprawidłowe informacje
  • 20% zawierało poważne błędy, w tym zmyślone szczegóły i nieaktualne informacje
  • Najgorzej wypadł Gemini (od Google), który w 76% odpowiedzi zawierał istotne błędy, czyli ponad dwukrotnie więcej niż inni asystenci, głównie z powodu słabej jakości podawanych źródeł.

Porównanie wyników innego badania BBC, z początku tego roku, z wynikami tego badania wskazuje na pewną poprawę, ale nadal bardzo wysoki jest poziom błędów.

Asystenci AI już teraz zastępują wyszukiwarki internetowe wielu użytkownikom. Według raportu Reuters Institute Digital News Report 2025, 7% wszystkich konsumentów wiadomości online korzysta z asystentów AI, aby uzyskać dostęp do wiadomości, a odsetek ten wzrasta do 15% wśród osób poniżej 25 roku życia.

– Badania te jednoznacznie pokazują, że te nieprawidłowości nie są odosobnionymi przypadkami – mówi Jean Philip De Tender, dyrektor ds. mediów i zastępca dyrektora generalnego EBU. – Mają one charakter systemowy, transgraniczny i wielojęzyczny, co naszym zdaniem zagraża zaufaniu publicznemu. Kiedy ludzie nie wiedzą, czemu mogą ufać, w końcu nie ufają niczym, a to może zniechęcać do udziału w życiu demokratycznym.

Z kolei Peter Archer, dyrektor programowy BBC ds. generatywnej sztucznej inteligencji, mówi: – Jesteśmy podekscytowani sztuczną inteligencją i tym, jak może ona pomóc nam zapewnić widzom jeszcze większą wartość. Ludzie muszą jednak mieć możliwość zaufania temu, co czytają, oglądają i widzą.

Źródło BBC