Sojusz niemieckich wydawców złożył skargę do Bundesnetzagentur przeciwko funkcji Google AI Overviews

Sojusz niemieckich wydawców złożył skargę do Bundesnetzagentur przeciwko funkcji Google AI Overviews

Sojusz niemieckich organizacji medialnych i cyfrowych złożył skargę do Federalnej Agencji Sieci (Bundesnetzagentur) przeciwko Google AI Overviews, zarzucając naruszenie kluczowych zapisów unijnego Digital Services Act (DSA). Kilka dni temu amerykański wydawca Penske Media właściciel branżowych portali i tytułów drukowanych takich jak „Rolling Stone”, „Billboard”, „Variety”, „The Hollywood Reporter”, Deadline, Vibe i Artforum, pozwał koncern Google o nielegalne wykorzystywanie treści wydawców do tworzenia podsumowań opartych na sztucznej inteligencji.

Członkowie sojuszu stojący za skargą to m.in. niemieckie stowarzyszenie mediów BDZV, które reprezentuje ponad 300 marek medialnych, Niemieckie Stowarzyszenie Dziennikarzy (DJV), Europejska Federacja Dziennikarzy, Europejskie Stowarzyszenie Mediów Magazynowych i Europejskie Stowarzyszenie Wydawców Gazet oraz AlgorithmWatch.

W niemieckiej skardze stwierdzono, że integracja przez Google odpowiedzi generowanych przez sztuczną inteligencję z wyszukiwarką narusza kluczowe postanowienia unijnej ustawy o usługach cyfrowych (DSA). Ustawa DSA, uchwalona w 2022 r., reguluje usługi cyfrowe platform internetowych, takich jak Google, Meta czy Amazon.

W niemieckiej skardze wzywa się Komisję Europejską do wszczęcia postępowania przeciwko Google. Sygnatariusze skargi twierdzą, że generowane przez AI Overviews odpowiedzi Google uniemożliwiają kliknięcia, konkurują z treściami dziennikarskimi i redakcyjnymi oraz pozbawiają wydawców zasięgu oraz przychodów z reklam. Zdaniem wydawców ma to „poważne konsekwencje dla różnorodności mediów, wolności słowa i demokratycznej debaty”.

Daniela Beaujean, dyrektor zarządzająca stowarzyszenia mediów audio Vaunet: – Google umieszcza swoje odpowiedzi AI przed treściami stron trzecich, stając się w ten sposób „zabójcą ruchu. W rezultacie Google AI Overviews ogranicza zasięg i widoczność niezależnych i istotnych dla demokracji prywatnych mediów.

Z kolei dr Christine Jury-Fischer z Corint Media, organizacji reprezentującej posiadaczy praw autorskich, twierdzi, że Google po raz kolejny wypiera konkurencyjne oferty, aby umocnić swoją pozycję.

Google mierzy się już z podobnymi skargami w Komisji Europejskiej i brytyjskim urzędzie ds. konkurencji, gdzie wydawcy domagają się wstrzymania AI Overviews do czasu wyjaśnienia sprawy. W dokumentach podkreślono, że Google nadużywa treści wydawców, co prowadzi do spadku ruchu, czytelnictwa i przychodów.

Źródło https://pressgazette.co.uk