Najnowsze badania dotyczące wpływu AI Overviews w wyszukiwarce Google na ruch wydawców są jednym z argumentów brytyjskich wydawców w skardze jaką złożyli do organu nadzorującego konkurencję Competition and Markets Authority (CMA). Badanie przeprowadzone na ich zlecenie przez platformę wyszukiwania AI i SEO firmę Authoritas.com pokazuje, że gdy w wyszukiwarce Google działa AI Overviews, wydawcy odnotowują spadek współczynnika klikalności o 47,5% na komputerach stacjonarnych i 37,7% na urządzeniach mobilnych.
Te alarmujące dane zebrano przy użyciu zestawu słów kluczowych i fraz odzwierciedlających wiadomości opublikowane przez głównych wydawców w Wielkiej Brytanii od 16 do 22 kwietnia 2025 r. Dlatego w skardze wydawców skierowanej do CMA stwierdzono, że wydawcy „pilnie” potrzebują możliwości rezygnacji z AI Overviews bez blokowania dostępu do normalnych stron wyników wyszukiwania. Według szacunków obecnie w Wielkiej Brytanii penetracja AI Overviews wynosi średnio 12,2%. Wyniki te różnią się jednak w zależności od wyszukiwanych słów kluczowych związanych z wiadomościami – na przykład „zdrowie” i „horoskop” zawierają aż 50% AI Overviews.
Tymczasem rzecznik Google powiedział dziennikowi „The Guardian”, że badanie było „nieścisłe i oparte na błędnych założeniach i analizach”, wykorzystując nieaktualne szacunki i zestaw wyszukiwań, które nie reprezentowały wszystkich zapytań generujących ruch na stronach internetowych z wiadomościami.
W raporcie stwierdzono również, na podstawie danych z Google Search Console, że współczynniki klikalności na stronach wyników wyszukiwania z podsumowaniami AI są „znacznie niższe” niż w przypadku stron bez podsumowań AI, co jest wynikiem szeroko zgłaszanym przez innych wydawców, ale kwestionowanym przez Google. – Nawet jeśli strona znajdzie się na pierwszym miejscu w przeglądzie AI, wzrost liczby kliknięć jest niewielki i nadal znacznie niższy niż w przypadku stron wyników wyszukiwania bez przeglądu AI – stwierdzono w raporcie. Jest to spowodowane efektem wyszukiwania „zero click”, w którym użytkownik jest zadowolony z otrzymanego podsumowania AI i nie przechodzi do strony oryginalnego wydawcy.
We wtorek 29 lipca w Wielkiej Brytanii rozpoczęto wdrażanie trybu AI, czyli nowego rozwiązania Google w zakresie wyszukiwania opartego na sztucznej inteligencji. Został on wcześniej wprowadzony w USA.
Źródło https://pressgazette.co.uk
