Meta odrzuca decyzję KE o naruszeniu unijnych przepisów antymonopolowych w związku z usługą subskrypcji z reklamami

Meta odrzuca decyzję KE o naruszeniu unijnych przepisów antymonopolowych w związku z usługą subskrypcji z reklamami

W kwietniu 2025 r. Komisja Europejska wydała decyzję stwierdzającą, że oferta Meta (właściciela m.in. Facebooka, Instagrama) w Europie – umożliwiająca użytkownikom wybór między subskrypcją bez reklam a bezpłatną usługą wspieraną przez reklamy – nie jest zgodna z ustawą o rynkach cyfrowych (DMA). Zdaniem Meta ta decyzja jest zarówno błędna, jak i niezgodna z prawem i dlatego się od niej odwoła o czym platforma cyfrowa poinformowała 3 lipca na blogu. Amerykański koncern powołuje się m.in. na wyrok TSUE z którego wynika, że spółka może uzyskać ważną zgodę, oferując użytkownikom wybór między usługą opartą na subskrypcji a bezpłatną, spersonalizowaną usługą reklamową.

Zdaniem przedstawicieli Mety jest dziś jedyną firmą w Europie, która nie może zaoferować zarówno usługi opartej na subskrypcji, jak i bezpłatnej usługi reklamowej. Zamiast tego, zdaniem przedstawicieli platformy cyfrowej, jest zobowiązany do oferowania bezpłatnej, zredukowanej usługi reklamowej – mniej spersonalizowanych reklam – co prowadzi do gorszych wyników dla użytkowników, reklamodawców i platform.

Spółka Meta, właściciel Facebooka, została oskarżona przez organy regulacyjne UE o nieprzestrzeganie przepisów antymonopolowych w związku z wprowadzoną w Europie w 2023 r. usługą dostępu do serwisów social media z reklamami. Komisja rok temu określiła taką opcję subskrypcji z reklamami jako model „płać lub wyraź zgodę” – co oznacza, że użytkownicy muszą albo zapłacić za korzystanie z platform koncernu Meta bez reklam, albo wyrazić zgodę na przetwarzanie ich danych w celu spersonalizowanej reklamy.

Źródło Meta/Facebook