Media and Journalism Research Center (MJRC) opublikowało najnowszy raport pt. “Charting Google’s European Footprint: Revenue Streams, Profit Pools and Market Presence”, przedstawiający dane dotyczące przychodów i zysków Google w Europie w latach 2020–2023. Opracowanie opiera się na krajowych rejestrach handlowych, oficjalnych sprawozdaniach spółek oraz danych zewnętrznych źródeł.
Zgodnie z raportem, łączne przychody Google w Europie wzrosły z 81,8 mld euro w 2020 roku do 95,81 mld euro w 2023 roku. Jednocześnie zyski netto spadły z 23,77 mld euro do 14,74 mld euro.
Na te zmiany wpływ mają nowe regulacje unijne, stopniowe wycofywanie się ze starszych rozwiązań podatkowych oraz rosnące koszty dostosowania się do krajowych przepisów. Raport podkreśla, że przychody i zyski Google w poszczególnych krajach europejskich nie odzwierciedlają bezpośrednio wielkości lokalnych rynków reklamowych – są raczej efektem scentralizowanej struktury finansowej, z głównym ośrodkiem w Irlandii. W 2023 roku Google Ireland wygenerowało ponad 81 mld euro przychodu i 14,7 mld euro zysku.
Raport analizuje również konsekwencje tych zmian dla przyszłości wydawców. W miarę jak Google zwiększa swój udział w przychodach z reklamy online – zarówno w wyszukiwarce, jak i w modelu programmatic – wielu wydawców w Europie zmaga się z malejącymi dochodami.
Choć Google odnotowuje imponujący wzrost przychodów (z 81,80 mld euro w 2020 r. do 95,81 mld euro w 2023 r.), coraz więcej krajów europejskich bada wpływ dominacji firm Big Tech na lokalne systemy podatkowe. Francja, Włochy, Austria i Wielka Brytania już wprowadziły lub rozszerzyły podatki od usług cyfrowych.
Niektóre mniejsze rynki, choć wciąż operujące na znacznie niższym poziomie, również wykazują dynamiczny wzrost. Przykładowo, według danych MJRC, Google Poland w 2024 roku osiągnęło przychody w wysokości ok. 357,7 mln euro i zysk netto na poziomie 29,8 mln euro. Dla porównania, w 2020 roku było to odpowiednio 102,8 mln euro i 6 mln euro.
Pełny raport dostępny jest pod tym linkiem: https://globalmediaownership.com/charting-googles-european-footprint-revenue-streams-profit-pools-and-market-presence/