PKN Orlen przejmuje Polska Press Grupę

PKN Orlen poinformował w poniedziałek 7 grudnia, że kupuje wydawnictwo prasowo-internetowe Polska Press od niemieckiej Verlagsgruppe Passau. Firma nie podała, ile wynosi cena za spółkę Polska Press ani kiedy transakcja zostanie ostatecznie sfinalizowana.
Poniżej publikujemy obszerne fragmenty komunikatu prasowego PKN Orlen oraz komentarz prezesa IWP Bogusława Chraboty.

Akwizycja jednej z największych grup wydawniczych w Polsce, w połączeniu z wykorzystaniem kompetencji i potencjału agencji mediowej Sigma Bis oraz spółki Ruch, umożliwi koncernowi stworzenie elastycznej, spersonalizowanej i kompleksowej oferty, która znacząco poprawi satysfakcję klientów. Transakcja wpisuje się w strategiczne plany PKN ORLEN w zakresie wzmacniania sprzedaży detalicznej, w tym pozapaliwowej. Poprzez przejęcie Polska Press od niemieckiej Verlagsgruppe Passau Capital Group, Koncern uzyska m.in. dostęp do 17,4 milionów użytkowników internetu i możliwość pozyskania nowych klientów.

– Konsekwentnie poszerzamy obszary naszej działalności. Na bazie Sigma Bis zbudowaliśmy od podstaw profesjonalną agencję mediową, która sukcesywnie zdobywa nowych klientów, w tym komercyjnych. Przejęliśmy spółkę Ruch, co ułatwi nam wejście na rynek nowych punktów sprzedaży i rozwój usług e-commerce. Z kolei dostęp do 17,4 milionów użytkowników portali zarządzanych przez Polska Press, skutecznie wzmocni sprzedaż całej Grupy ORLEN, zoptymalizuje koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi big data. Podejmujemy działania, które wpisują się w nową strategię PKN ORLEN do 2030 r. i będą efektywnie wspierać dynamiczny rozwój sieci detalicznej – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN ORLEN.

PKN ORLEN, zgodnie ze strategią do 2030 r., będzie rozwijał sprzedaż detaliczną poprzez rozwój nowoczesnych kanałów komunikacji, ekspansję sieci punktów odbioru paczek, digitalizację formatów sprzedaży oraz budowę platformy e-commerce w oparciu o sieć RUCH. Pozyskanie Polska Press wpisuje się w założenia tej strategii w szczególności w zakresie budowy zintegrowanej platformy usług cyfrowych w oparciu o bazę klientów. Działania te przyczynią się do wzmocnienia relacji z klientami oraz przełożą się na zwiększenie zysków osiąganych przez koncern. Według badania Mediapanel Polska za listopad 2020 r., serwisy internetowe Polska Press czyta 17,4 mln użytkowników miesięcznie. Dla PKN ORLEN to solidna grupa dotarcia, która umożliwi zwiększenie bazy o nowych i lojalizację dotychczasowych klientów.

PKN ORLEN przejmuje jednego z największych wydawców w Polsce, który w 2019 r. osiągnął przychody na poziomie ponad 398,4 mln zł. Polska Press posiada 20 z 24 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych oraz blisko 120 tygodników lokalnych. Funkcjonują z powodzeniem w 15 z 16 województw w Polsce, a w większości z nich zajmuje pozycję lidera pod względem czytelnictwa i sprzedaży. Portfolio Grupy to także 500 witryn online, co czyni ją liderem polskiego internetu w kategorii informacje i publicystyka oraz niekwestionowanym liderem w kategorii informacje lokalne i regionalne. Na przestrzeni ostatnich lat, liczba unikalnych użytkowników Polska Press wykazuje tendencję wzrostową, rosnąc w samym listopadzie 2020 r. 45 proc. rok do roku. Patrząc z perspektywy pojedynczych witryn, największą liczbę realnych użytkowników na poziomie 10,4 mln posiada NaszeMiasto.pl.

PKN ORLEN rozbuduje narzędzia big data w oparciu o zasoby Polska Press, ORLEN VITAY, Stop Cafe, ale też Grupę Energa czy RUCH. Polska Press posiada bazę wiedzy na temat preferencji klientów, prowadzonych transakcji czy wartości koszyka w odniesieniu do grupy 60,07% użytkowników internetu w całej Polsce. Dzięki temu w ramach Grupy ORLEN możliwe będzie utworzenie nowych modeli biznesowych, które pozwolą na lepsze pokrycie geograficzne oraz dopasowanie oferty dla docelowej grupy klientów. (…)

Znaczące oszczędności przejęcie Polska Press przez PKN ORLEN może wygenerować w obszarze usług produkcji materiałów wideo w ramach całej Grupy. Wydawnictwo posiada sieć nowoczesnych studiów wideo zlokalizowanych w całej Polsce, a tego typu usługi wiążą się ze znacznymi kosztami. W zakresie mediów społecznościowych te usługi dla PKN ORLEN świadczy Sigma Bis, koncern stworzył też własne kompetencje przy produkcji mediów wewnętrznych. To istotne synergie kosztowe, które mogą zostać przeniesione na całą Grupę ORLEN. Tylko w Polsce to 53 spółki, z których duża część prowadzi szeroką działalność biznesową i ma własne struktury i budżety na marketing i komunikację.

W ramach działalności Grupy ORLEN na rynku mediów i reklamy możliwa jest również duża optymalizacja kosztów logistyki. Dla maksymalnego wykorzystania synergii rozważone zostanie stworzenie centrów logistycznych spółki Ruchu przy nowoczesnych drukarniach Polska Press. Do tego należy uwzględnić własne zaplecze drukarskie do pełnej dyspozycji w ramach Grupy ORLEN, m.in. w przypadku szeroko zakrojonych akcji marketingowych.

Pełna wersja komunikatu dostepna pod adresem
https://www.orlen.pl/PL/BiuroPrasowe/Strony/PKN-ORLEN-przejmuje-Polska-Press-.aspx

Komentarz Bogusława Chraboty, prezesa IWP: Jest taki trend na świecie, by integrować bazy danych i uzupełniać  wehikuły sprzedażowe o kontent. Właśnie dlatego Amazon kupił Washington Post. Redakcja na tym skorzystała, bo Jeff Bezos zainwestował od razu w tytuł ponad 300 mln dolarów. Orlen w związku z przejęciem Polska Press powołuje się na tę praktykę. Czy jest odpowiednim podmiotem do takiej transakcji? Trudno mi na takie pytanie odpowiedzieć, a jeszcze trudniej ją krytykować. Nie mam żadnego tytułu, by wypowiadać się na temat strategii koncernów paliwowych.

Najważniejsze w tej transakcji jest przejęcie aktywów onlinowych Polska Press i bazy klienckiej. To może być ważne dla spełnienia się ambitnych planów prezesa Obajtka. Jest jednak w tej transakcji również spory potencjał ryzyka. Kontrolowany przez państwo podmiot integruje elementy dystrybucji, kolportażu (Ruch) i działalności wydawniczej. Wyobrażalne jest preferowanie w ramach tych dwóch pierwszych – własnych tytułów. To ryzyko ma i odwrotną stronę: takie preferowanie może zniechęcić konkurentów. Jeśli wycofają nadziały, operacja kolportażowa Orlenu natrafi na poważne przeszkody. Inną sprawą jest nierówność przy realizacji działań reklamowych. Mając zarówno własne media, jak i dom mediowy, Orlen może (!) dyskryminować inne tytuły i deformować rynek reklamowy w Polsce.

I ostatnia sprawa – polityka. Ryzyko polityczne wiąże się z potencjalnym przejęciem tytułów Polska Press przez zbyt jednoznacznie określonych politycznie dziennikarzy. I tu widzę jednak zagrożenie dla potencjalnych interesów Orlenu. Media to odbiorcy. Nagły dryf tytułów Polska Press „na prawo” może spowodować natychmiastowy odpływ czytelników. Podsumowując: repolonizacja ważnego segmentu rynku właśnie się dokonała. Czy jako polskie media na tym zyskamy, to zależy od rozumu, rozsądku i profesjonalizmu nowego właściciela. W imieniu Zarządu IWP mogę tylko dodać, że w interesie rynku jest zachowanie tego segmentu prasy jako mediów silnych, niezależnych i kształtujących regionalną i lokalną opinię publiczną.

Bogusław Chrabota – prezes IWP